SF Masterworks – serieutgivelser å legge merke til!

The Gods Themselves

The Gods Themselves

Denne boken ble anbefalt meg av en av mine nærmeste venner, som tilfeldigvis leser akkurat de samme bøkene som meg. Baksideteksten er dramatisk, forsiden er dramatisk, og jeg fikk forventninger om en bok med fart og spenning. Jeg mener, når du ser planeter sprenge kan det ikke bety annet enn space action! Så feil kan man ta.

Før jeg begynner med selve boka vil jeg fortelle litt om SF Masterworks. Det er rett og slett en serie bøker som blir utgitt på nytt, verker fra 1950-tallet og utover, med noen få unntak, som skaperne av serien, i samarbeid med forfattere fra sjangeren, mener er viktige bøker. Bøker som enten var forut for sin tid, eller som på en eller annen måte hadde stor innvirkning på sjangeren science fiction.

The Gods Themselves er ikke en bok med action, helter, fart og spenning. Det betyr ikke at den ikke er spennende, vel og merke! Den er stappfull med betraktninger og tankerekker som vekker interessen fra første side, og den er tankevekkende. Som mye science fiction setter den fokuset på ting vi vet lite eller ingenting om. Og som gjerne også skjer i denne sjangeren er det aliens med. Men på ingen måte slik man forventer, eller skulle tro. Dette føler jeg er en slags rød tråd i SF Masterworks sine utgivelser, uten at jeg med sikkerhet kan si dette, da jeg bare har lest en liten håndfull enda. Men de overrasker med sine underliggende temaer, med dype filosofiske spørsmål og med at det ikke er det mange forbinder med science fiction. Samtidig som den ikke kan  være noe annet enn en klassisk sci-fi.

Helt ærlig ser jeg ingen stor grunn til å legge ut så mye om selve handlingen i boka. Den er rett og slett for stor til det. Det holder å si at den er noe helt annet enn det man tror når man begynner, og at selv om den ikke er action-spekket, så er den fortsatt utrolig spennende. Jeg elsket at jeg ble blendet av coveret, uten å vite hva jeg gikk til i teksten mellom permene. Jeg elsket at boka fikk meg til å tenke over konsekvensene av å handle før vi vet, helt sikkert vet, hva det er vi driver med. Og ikke minst elsket jeg at det er en science fiction, for sjangeren er så undervurdert. Min forkjærlighet for både science fiction og fantasy kan ha farget mitt syn av denne boka, men jeg velger å tro at det er fordi den er velskrevet og forunderlig og tankevekkende at jeg falt sånn for den. Det, og at jeg jeg hadde lest to andre i serien før denne som ga meg akkurat samme opplevelsen; leseglede. Flowers for Algernon, som jeg har skrevet om tidligere, var den første boka i serien jeg kom over. Og det var ikke takket være meg selv. En nær venninne var i England og spurte meg hva jeg ønsket meg. Jeg ba henne gå inn i en bokhandel og spørre en av de ansatte om hva de likte best av sci-fi de hadde lest selv. Min venninne er en av de mest beleste personene jeg kjenner, men hennes felt er ikke sci-fi, og det var derfor jeg ga henne denne litt besynderlige forespørselen. Men det traff godt! Blinkskudd, rett og slett. Det er denne lille hendelsen som har fått meg til å åpne meg mer for andres opplevelser når det kommer til bøker. Jeg spør om hva den andre har likt aller best i en viss sjanger, og så langt har jeg nytt hver bok jeg har fått ut av det.

Jeg er hekta på SF Masterworks sine utgivelser, og jeg har til nå lest tre av bøkene i serien. En liten dråpe i havet av herlige bøker! Jeg oppfordrer alle til å gi disse bøkene en sjanse, og utvide (lese-)universet sitt med å gi en av disse bøkene en sjanse.

De tre jeg har lest så langt er:

  • The Gods Themselves – Isaac Asimov
  • Flowers for Algernon – Daniel Keyes
  • Rendezvous with Rama – Arthur C. Clarke

Dette innlegget ble publisert i Bokomtale og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

