Upside down

Det tok ti år, og tre forsøk, men nå er jeg ferdig med Wheel of Time-seriens 14. og siste bind!

image

Det føles litt rart å ha lest ut denne serien, den har vært en del av meg så lenge. Jeg er i mål. Eller heller, jeg har nådd et mål. Nå settes et nytt. Jeg er igjen fri til å plukke ut tilfeldige bøker i bokhyllene, jeg har ikke alltid denne mursteinen av en bok liggende på nattbordet og i bakhodet. Dette har vært et tøft leseprosjekt for meg, både på grunn av lengden på bøkene og serien, men også fordi jeg er en rastløs leser. Jeg leser aldri bare en bok av gangen.

Serien er god, det skal den ha. Robert Jordan la et sterkt grunnlag for seriens avslutnig før han døde, og Brandon Sanderson har gjort en helt fantastisk jobb med å fullføre verket til sin kollega og venn. Jeg var redd for at slutten skulle bli kjedelig, det gode vinner for det er det gode, men jeg tok heldigvis feil.
Det kommer frem en del filosofier om hva ondsap er, og hva mennesket er uten ondskap, og hvem har makten til å endre det, og om de kan endre noe så grunnleggende som fri vilje, er man da noe bedre enn ondskapen? Jeg likte slutten veldig godt, mer skal jeg ikke avsløre.

Det er veldig passende, og symbolsk, at jeg leser ut serien akkurat i disse dager. De siste ukene har hele livet mitt blitt snudd på hodet. Eller rettere sagt, jeg har snudd mitt eget liv på hodet. Jeg har gått fra samboer og hjem og starta med blanke ark helt for meg selv. Han jeg var sammen med har jeg kjent omtrent like lenge som jeg har lest denne bokserien, og nå er begge deler over. Jeg føler at jeg har kjempet den samme kampen, om enn mindre dødelig, som karakterene i boka. Lyset mot mørket. Og mørket mitt truet med å ta over, akkurat slik den gjør i boka. Mørket strekker seg utover sitt fengsel og prøver å få et holdepunkt i verden, prøver å sluke opp alt. Mens Lyset kjemper en tilsynelatende tapt kamp mot umulige odds. Mine umulige odds var å finne et sted å bo for meg selv midt i skolestarten. Det er hundrevis av studenter som leter etter et sted å bo nå, men jeg fikk meg et sted rett ved der jeg kommer fra og det er mer enn stort nok for meg alene. Så fra og med neste uke bor jeg 10 minutter fra min mor, og 15 minutter fra min aller beste venn. Lyset vant frem.

Samlivsbrudd er hardt. Selv når man er den som avslutter det og er den som går, er det hardt å gjennomgå. Jeg gikk fra trygghet og stabilitet med en person jeg har vært glad i i 10 år, fra hjem og møbler og gode naboer, fra venner og familie. Jeg står igjen med grunnfjellet mitt; meg selv. Jeg står igjen med styrken og vissheten om at jeg gjorde det som var rett for meg, og at jeg endelig er der jeg skal være, eller på vei dit jeg skal. Og jeg står igjen med en kjerne av venner som har vist hvor mye de bryr seg om meg, et knippe mennesker som gjør at jeg kan senke skuldrene og si – Det er greit om jeg ikke klarer alt, de støtter meg opp igjen. Jeg ser nå hvor utrolig heldig jeg er som har disse vennene, og hvor lite jeg skjønte av hva jeg har. Med det mener jeg at jeg før var blind for om jeg hadde en venn eller ikke. De var bare folk som var enten mye eller lite rundt meg, mye eller lite i livet mitt. Jeg har oppdaget, i andre og meg selv, hva vennskap kan bety, og hvor utrolig godt det er å ha en venn som tar deg imot når du virkelig trenger det.

Jeg avslutter slik boka gjør, med feiring for at vi lever, men med en sliten kropp etter en lang prøvelse. Det kommer sikkert til å ta en stund, men snart har jeg samlet meg sammen igjen, snart våkner jeg på mitt nye sted og føler meg hjemme. Snart føler jeg meg kanskje som meg selv, og ikke en skygge av henne.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

